7 Petua Hebat Didik Anak Menjadi Soleh Solehah

Didik anak soleh solehah

Anak adalah amanah Allah yang dipertanggungjawabkan kepada ibu bapa. Sebagai ibu bapa tanggung jawab kepada hanya bukan hanya menyediakan makanan, dan tempat tinggal sahaja, tetapi pendidikan juga perlu dititik beratkan.

Hal ini kerana pendidikanlah yang akan membentuk siasah diri anak-anak pada masa hadapan agar anak menjadi insan berguna. Ibu bapa juga perlu mengambil berat juga ilmu dan pendidikan agama hidup didalam diri anak-anak. Apabila pendidkan agama hidup didalam diri anak-anak, akan membentuk jati diri seorang muslim yang hebat perilaku, sidat dan akhlaknya.

“Ingatlah, anak-anak ini lah yang akan membawa kita ke syurga atau neraka. Sayangkan anak, bukan hanya sayang didunia sahaja, tetapi kita mahu kasih sayang ini berkekalan sehingga kita sama-sama bahagia di akhirat kelak.”

Perkongsian daripada Sheila Amir yang dipetik daripada isi garapan Prof Madya Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah ini berkongsi 13 petua (7 shj disni) berkesan untuk mendidik anak menjadi soleh dan solehah. Mari kita tengok panduan yang dibentangkan untuk melahirkan anak-anak soleh solehah.

 

1. MAKAN MALAM

Anak kekal fokus dan tidak mengantuk

Pastikan dia makan malam sebelum maghrib seperti yang Nabi SAW sarankan supaya mudah belajar waktu malam. Makan malam lepas maghrib buat anak mudah letih dan mengantuk bila belajar. Makanan hadam selepas 1 1/2 jam makan.

Jadi anak boleh belajar dengan berkesan dan fokus jika belajar 1 1/2 jam selepas makan malam. Pastikan dia kurang makan daging merah, banyakkan daging putih seperti ayam dan ikan. Daging merah buat anak pemarah dan agra sif serta mudah mela wan cakap.

Pastikan mereka makan buah SEBELUM makan nasi agar badan dapat serap Vitamin C yang ada dalam buah-buahan. Vitamin C membantu tenangkan fikiran anak di samping jaga kulit.

 

2. MEMELUK ANAK

Kasih sayang sepenuh hati

Banyakkan memeluk anak. Anak yang sering dipeluk akan tenang, kurang degil, rasa selamat dan disayangi serta tidak perlu nak buat nakal.

 

3. QIBLAT

Mempunyai manfaat

Pesan kepada anak untuk menghadap Qiblat semasa belajar atau mengaji, ini akan tingkatkan keberkatan dalam belajar.

 

4. BACA DOA

Sentiasa amalkan doa ini

Sebelum belajar, baca doa-doa penerang hati termasuk surah Al-Insyirah. Nabi suruh Ali RA baca surah Al-Insyirah untuk kuat ingatan, mudah faham, jadi tenang, mudah patuh arahan ibubapa dan tidak banyak meragam.

 

5. POKOK HIDUP

Pokok memainkan peranan penting

Letak pokok hidup, seperti pokok keladi air, di kanan dan kiri meja tempat anak belajar untuk bekalkan oksigen kepada otak anak semasa belajar.

 

6. SUPPLEMENT

Berikan makanan tambahan untuk anak anda

Beri anak supplement yang dapat menguatkan minda, tenangkan emosi, lembutkan hati dan kuatkan daya ingatannya.

 

7. BACA: AL-FATEHAH, AYAR QURSI DAN SURAH AL-INSYIRAH

Amalkan doa untuk anak anda

Bacakan di kepala anak: Al-Fatehah, ayar Qursi dan surah Al-Insyirah untuk rangvsang otak dan memori anak dan jadikan dia anak yang tenang, baik akhlak, dengar cakap ibubapa dan pintar. Bacakan waktu malam semasa nak belajar dan waktu anak nak pergi tadika/ sekolah.

 

Anak adalah amanah Allah yang dipertanggungjawabkan kepada ibu bapa. Sebagai ibu bapa tanggung jawab kepada hanya bukan hanya menyediakan makanan, dan tempat tinggal sahaja, tetapi pendidikan juga perlu dititik beratkan.

Hal ini kerana pendidikanlah yang akan membentuk siasah diri anak-anak pada masa hadapan agar anak menjadi insan berguna. Ibu bapa juga perlu mengambil berat juga ilmu dan pendidikan agama hidup didalam diri anak-anak. Apabila pendidkan agama hidup didalam diri anak-anak, akan membentuk jati diri seorang muslim yang hebat perilaku, sidat dan akhlaknya.

Ingatlah, anak-anak ini lah yang akan membawa kita ke syurga atau neraka. Sayangkan anak, bukan hanya sayang didunia sahaja, tetapi kita mahu kasih sayang ini berkekalan sehingga kita sama-sama bahagia di akhirat kelak.

 

Sumber: pa&ma

Sila Tinggalkan Komen Anda

Dapatkan Maklumat terkini dari Kami

Blog

Post Yang Berkaitan

Anak Anda Teringin Pergi Ke Zoo? Ibu Ini Kongsi Cara Nak ‘Bawa’ Haiwan Zoo Ke Dalam Rumah Guna Google, Nampak Real!

Nampaknya Perintah Kawalan Pergerakan telah dipanjangkan oleh pihak kerajaan sehingga 14 April ini. Maka kita akan berada di dalam rumah dalam tempoh yang lama! Mesti dah kekeringan idea untuk menghiburkan anak-anak di rumah kan? Jadi, ibu ini berkongsikan salah satu aktiviti iaitu membawa haiwan-haiwan dalam zoo secara virtual di rumah. Memang seronok anak-anak seolah-olah berada dekat dengan

anak lelaki sangat perlukan ayah

3 Sebab Kenapa Anak Lelaki Sangat Perlukan Ayah

Tak dinafikan semua anak tak kiralah lelaki mahupun perempuan mendapat banyak manfaat daripada kehadiran seorang ayah yang betul-betul ‘involved’ dalam urusan keluarga. Malah, kajian yang dilaporkan melalui sebuah artikel dari laman web Fatherly telah membuktikan bahawa kehadiran susuk seorang ayah yang aktif sebegini menjadikan anak-anak kurang berisiko terhadap kes ‘dropout‘ di sekolah, masalah obesiti, serta

bandingkan anak

Selalu Bandingkan Anak Kita Dengan Orang Lain? Ini 8 Tips Untuk Jadi Ibu Bapa Lebih Positif

Mak ayah mana yang tak pernah mengalami dan berhadapan dengan situasi anak-anak menjerit dan berlari-lari di dalam kedai atau pusat membeli-belah kan? Tetapi ada juga dalam kalangan ibubapa yang beranggapan bahawa anak mereka tidak seperti anak orang lain yang katanya lebih beradab dari anak mereka sendiri. Penting untuk anda tidak membandingkan anak sendiri dengan orang

8 Cara Ibu Ini Latih Semua Anaknya Belajar Dapat Keputusan Straight A!

Anak-anak mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan merupakan salah satu kebanggaan bagi ibubapa. Tambah pula kalau kesemua anak mendapat keputusan straight A dalam setiap matapelajaran. Pasti terdapat rahsia disebalik kejayaan mereka ini kan? Jadi, jom baca perkongsian guru dimana beliau mengambil kesempatan untuk bertanyakan seorang ibu kepada pelajar cemerlang di sekolahnya mengenai rahsia kejayaan anak-anaknya.

Anak Kecil Suka Memanjat Bukan Tanda Anak Mempunyai Masalah – Pakar

Panjat-memanjat pagar, sofa dan pintu ‘grill’ di rumah sudah menjadi kebiasaan bagi kanak-kanak. Kadang-kadang sampai tak tahu nak marah macam mana supaya mereka tak terlalu ‘obses’ dengan aktiviti memanjat ni. Mana tidaknya, malu juga kalau pergi ke tempat awam pun anak masih suka memanjat tanpa memghiraukan orang ramai. Namun, disebalik kepada habit ini tersimpan kebaikannya