5 TIPS ATASI SEMBELIT ANAK DENGAN MUDAH DAN MELEGAKAN

tips-anak-sembelit

Sembelit dalam kalangan anak-anak sudah menjadi kebiasaan ketika mereka membesar. Kurang kekerapan ke tandas dan suka menahan diri dari membuang air besar adalah faktor kepada masalah sembelit dalam kalangan anak-anak. Apa yang merunsingkan adalah, bagaimana ibu bapa perlu merawat anak apabila berhadapan dengan situasi ini?

Tak sanggup rasanya bila kita tengok anak sembelit, kan?

Sebelum berjumpa dengan pakar, apa kata anda cuba dahulu rawatan secara semulajadi di rumah untuk mengurangkan masalah sembelit dalam kalangan anak-anak. Tak tahu apa nak buat? Mari kita tengok cara-cara mudah yang boleh anda buat sendiri di rumah untuk merawat sembelit:

 

1. AIR

Sentiasa dehidrasi

Dehidrasi adalah punca utama kepada masalah sembelit anak-anak. Pastikan anak-anak minum air sekurang-kurangnya satu hingga 1.5 liter air sehari. Ini dapat membantu anak-anak menghindari masalah susah untuk buang air besar. Anda juga boleh cuba letakkan hirisan buah lemon dalam satu gelas air suam jika anak-anak mengalami masalah sembelit.

 

2. BUAH-BUAHAN

Buah-buahan kaya dengan pelbagai khasiat

Pisang : Kaya dengan serat dan pektin yang membantu untuk mengurangkan sembelit. Mengambil dua biji pisang sehari boleh membantu melembutkan najis. Kandungan pektin di dalam pisang membantu pergerakan yang lancar dalam usus yang membantu perut untuk menyingkirkan bahan buangan.

Prun: Buah prun adalah penawar klasik untuk sembelit dan kemanisan buah prun serta tekstur menjadikan ia kegemaran dalam kalangan kanak-kanak. Prun mempunyai kandungan serat yang tinggi dan juga dapat membantu melembutkan najis. Namun, perlu diawasi jika anak-anak terlebih makan buah prun kerana khuatir akan sakit perut.

Epal: Ternyata buah epal juga adalah salah satu cara untuk menyembuhkan sembelit. Rasa yang enak dan tekstur yang rangup sudah semestinya menjadi kegemaran anak-anak. Mempunyai kandungan serat yang tinggi juga adalah sebab kenapa buah epal dapat mengurangkan sembelit dalam kalangan anak-anak.

Oren : Selain dari kaya dengan Vitamin C untuk kulit dan kesihatan dalam anak, buah oren juga antara agen ‘julap semulajadi’ yang dapat membantu mengurangkan sembelit.

 

3. MINYAK ZAITUN

Khasiat minyak zaitun baik untuk kesihatan

Anda boleh beri satu sudu minyak zaitun bersama satu sudu jus lemon kepada anak anda di waktu pagi untuk melancarkan sistem penghadaman mereka. Pastikan diambil ketika perut masih kosong untuk melegakan ketidakselesaan akibat sembelit.

 

4. ALOE VERA

Aloe Vera atau lebih dikenali dengan nama Pokok Lidah Buaya

Aloe vera atau lidah buaya sangat terkenal dalam tips kecantikkan. Tetapi, tahukah anda bahawa aloe vera juga adalah salah satu ubat untuk merawat sembelit? Hanya ambil dua sudu penuh aloe vera dan dicampur bersama segelas air suam adalah cara paling efektif untuk merawat sembelit.

 

5. YOGURT

yogurt mengandungi lebih banyak kalsium, vitamin A, tiamina, niasin dan riboflavin

Yogurt mempunyai kegunaan yang pelbagai dalam kehidupan kita. Salah satu kegunaan yogurt yang orang terlepas pandang adalah merawat sembelit. Dengan adanya pemgambilan yogurt setiap hari, ia membantu untuk menyebarkan bakteria yang baik dalam perut anak-anak supaya sentiasa mudah untuk mereka buang air besar dan melancarkan sistem penghadaman.

 

Sumber: Siraplimau

Sila Tinggalkan Komen Anda

Dapatkan Maklumat terkini dari Kami

Blog

Post Yang Berkaitan

Anak Anda Teringin Pergi Ke Zoo? Ibu Ini Kongsi Cara Nak ‘Bawa’ Haiwan Zoo Ke Dalam Rumah Guna Google, Nampak Real!

Nampaknya Perintah Kawalan Pergerakan telah dipanjangkan oleh pihak kerajaan sehingga 14 April ini. Maka kita akan berada di dalam rumah dalam tempoh yang lama! Mesti dah kekeringan idea untuk menghiburkan anak-anak di rumah kan? Jadi, ibu ini berkongsikan salah satu aktiviti iaitu membawa haiwan-haiwan dalam zoo secara virtual di rumah. Memang seronok anak-anak seolah-olah berada dekat dengan

anak lelaki sangat perlukan ayah

3 Sebab Kenapa Anak Lelaki Sangat Perlukan Ayah

Tak dinafikan semua anak tak kiralah lelaki mahupun perempuan mendapat banyak manfaat daripada kehadiran seorang ayah yang betul-betul ‘involved’ dalam urusan keluarga. Malah, kajian yang dilaporkan melalui sebuah artikel dari laman web Fatherly telah membuktikan bahawa kehadiran susuk seorang ayah yang aktif sebegini menjadikan anak-anak kurang berisiko terhadap kes ‘dropout‘ di sekolah, masalah obesiti, serta

bandingkan anak

Selalu Bandingkan Anak Kita Dengan Orang Lain? Ini 8 Tips Untuk Jadi Ibu Bapa Lebih Positif

Mak ayah mana yang tak pernah mengalami dan berhadapan dengan situasi anak-anak menjerit dan berlari-lari di dalam kedai atau pusat membeli-belah kan? Tetapi ada juga dalam kalangan ibubapa yang beranggapan bahawa anak mereka tidak seperti anak orang lain yang katanya lebih beradab dari anak mereka sendiri. Penting untuk anda tidak membandingkan anak sendiri dengan orang

8 Cara Ibu Ini Latih Semua Anaknya Belajar Dapat Keputusan Straight A!

Anak-anak mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan merupakan salah satu kebanggaan bagi ibubapa. Tambah pula kalau kesemua anak mendapat keputusan straight A dalam setiap matapelajaran. Pasti terdapat rahsia disebalik kejayaan mereka ini kan? Jadi, jom baca perkongsian guru dimana beliau mengambil kesempatan untuk bertanyakan seorang ibu kepada pelajar cemerlang di sekolahnya mengenai rahsia kejayaan anak-anaknya.

Anak Kecil Suka Memanjat Bukan Tanda Anak Mempunyai Masalah – Pakar

Panjat-memanjat pagar, sofa dan pintu ‘grill’ di rumah sudah menjadi kebiasaan bagi kanak-kanak. Kadang-kadang sampai tak tahu nak marah macam mana supaya mereka tak terlalu ‘obses’ dengan aktiviti memanjat ni. Mana tidaknya, malu juga kalau pergi ke tempat awam pun anak masih suka memanjat tanpa memghiraukan orang ramai. Namun, disebalik kepada habit ini tersimpan kebaikannya